B-612 Kulturális műhely 6722 Szeged, Bécsi krt. 7. Telefon:70/266-2790, 30/517-1205 e-mail: b612@b612.hu   http://www.b612.hu

 

 

 

Fabatka
B-612 Kalákakör

Almássy Tamás: Hogyan szervezzünk Kaláka kört?

 

Almássy Tamás A jó illatú pénz c. írása tárgyalta a helyi pénzrendszerek gazdasági, közösségi és lélektani előnyeit. Most következő cikk az ilyen önsegítő rendszerek kialakításához és működtetéséhez próbál gyakorlati útmutatót adni.

A Közösségi Önsegítő Rendszer (KÖR) azoknak az embereknek a csoportja, akik egy településen vagy városrészben pénz nélkül cserélnek árukat illetve szolgáltatásokat. A KÖR rendelkezik egy közösségi fizetőeszközzel, amely azt a célt szolgálja, hogy az adott közösségben lévő erőforrásokat eredményesebben lehessen használni.

A rendszer önkéntes munkára épül, melyet tagjai egymás közt nyilvántartanak. Ezt a nyilvántartást a tagok által elfogadott egységben (Pont, Talentum, vagy bármi más) számolják. Az egység sajátossága, hogy kamatmentes és csak az adott közösségben használható fel.

A KÖR elindítása

Helyi emberek egy csoportja összeállít egy Névjegyzéket, a nevek alatt ki-ki feltüntetheti felkínált szolgáltatásait illetve eladásra felajánlott tárgyait. Odaírja az általa keresett vagy kölcsönözni kívánt dolgokat is.

Minden tag számlája nulláról indul, s kap egy KÖR-csekkfüzetet. Ezt a csekkfüzetet fogják használni az “üzletek” lebonyolításakor. Ez a rendszer egyszerűen információt rögzít, segítségével könnyen nyilvántarthatók a megvalósult cserék.

Az “üzlet”

Ha például arra van szüksége, hogy valaki kivigye autón a vasútállomásra, hívjon fel egy olyan tagot telefonon, akinek a neve mellett szerepelt ilyen szolgáltatás. Állapodjon meg a szolgáltatás Talentum-óradíjában. (Az anyagköltségek fedezésére készpénzfizetés is igényelhető. Tehát ez esetben lehet, hogy a benzinköltséget forintban kell kifizetni.) Miután megérkeztek az állomásra, kiállít a szolgáltatónak egy Talentum-csekket a megbeszéltek szerint. Ő ezt el fogja küldeni a KÖR könyvelőjének, akihez befut minden “üzlet” híre, s ő a sofőr számláján pozitívként, az ön számláján negatívként fogja feltüntetni az összeget. A könyvelőtől havi rendszerességgel kézhez kapott számlán látni fogja majd ennek az üzletnek a nyomát is.

A karikacsapás, avagy a KÖR működtetése…

A KÖR kialakításához és sikeres működtetéséhez négy alapvető szempontot kell figyelembe venni.

• Maradj helyi szinten!

A helyi ismeretségek segítik a közösség építését, hiszen a könnyű elérhetőség a hosszú távú sikeres működés záloga. Sokkal jelentősebb a csereforgalma a helyi szinten működő KÖR-öknek, mint azoknak, amelyeknek a tagsága szétszóródva él. Az, hogy valójában mi a “helyi”, sokkal inkább a józan megítélés és gyakorlati szempontok kérdése, semmint egy meghatározott földrajzi határvonal.

• Az adatokat pontosan tartsd nyilván!

Az összevisszaság tönkreteheti a bontakozó rendszert. A pontosan vezetett számla és a Névjegyzék rendszeres időközönként (pl. kéthavonta vagy negyedévenként) jusson el a tagokhoz.

• Tartsátok a kapcsolatot!

Legyenek rendszeres találkozók, közös programok, kirándulások, teadélutánok, bolhapiac stb. Itt nyílik lehetőség arra, hogy a tagok személyesen is megismerkedjenek egymással. Érdeklődők is bekapcsolódhatnak, akik ily módon megismerkednek a rendszer kínálta lehetőségekkel.

• Sokféle tagotok legyen!

A szaktudás és egyéb készségek széles skálájára van szükség: a csereforgalom az igénybe vehető áruk és szolgáltatások sokszínűségétől függ. Egy jól fejlődő közösségi gazdaság a szivárvány színeinek gazdagságához hasonlítható. Próbáld a közösség minden egyes szeletét bevonni és ne csak a tiédhez hasonló érdeklődési körrel bíró embereket! Vond be a közösség minden korcsoportját, szülőket, nyugdíjasokat, munkanélkülieket, egészségkárosodottakat, részmunkaidőseket és főállásúakat, különféle szakmák képviselőit, egyéni vállalkozókat stb.

A működés megszervezése

Minden KÖR-ben szükséges egy minimum 3-6 fős szervező csoport megalakítása. A szervező csoport egy többfunkciós bizottság, amely a rendszeres adminisztrációt és fejlesztő munkát végzi. Az első időszakban valószínűleg gyakrabban kell találkozniuk, később elegendő csak két-három havonta. Előnyös, ha egymás közelében laknak, de legalábbis könnyen el tudják érni egymást.

A KÖR-ben nincs olyan feladatkör, amely szakképesítést igényelne. A jól működő közösségekben a szerepek és a feladatok “le vannak osztva”, testre szabottan kinek-kinek képességei és érdeklődése szerint. Szükség van egy számítógéphez értő személyre, a keres-kínál lista összeállításához és a számlavezetéshez. De kijelölhetünk külön koordinátort, titkárt, pénztárost, hirdetés-szövegírót, sajtóreferenst, grafikust is, konzulenseket is, a helyi igények és lehetőségek szerint.

Az érték megállapítása

Általában ráfordított munkaórában határozzák meg a termék vagy szolgáltatás értékét. Ennek előnye az, hogy nincs áremelkedés. Vannak azonban olyan termékek is, amelyek esetében ez nem megfelelő. Legjobb, ha a szolgáltató maga dönti el, mennyit kér az általa kínált dologért. Érdemes a díjszabáskor elővenni a jegyzéket és megnézni, mások mennyit kérnek hasonló szolgáltatásért. Egy-két hónap alatt ki fog alakulni az egyes termék- és szolgáltatás-típusok árszintje.

A névjegyzék

Egy szép kivitelezésű névjegyzék a legjobb reklám. Legyen külön Keres és Kínál fejezete. Ezen belül tematikusan csoportosítsuk a termékeket és szolgáltatásokat. Pl. Háztartás, Kert, Egészség, Oktatás, Szállítás stb. A csoportokon belül tüntessük fel a konkrét ajánlatot, azaz pl. szőnyegtisztítás, vasalás, ablaktisztítás, főzőtanfolyam stb. Vagy angoltanítás, matek korrepetálás, PC ismeretek, zongoralecke stb.

A szolgáltatás mellett szerepeljen a szolgáltató neve és elérhetősége. Ha nagyobb létszámú KÖR-ről van szó, érdemes a személyeknek egy-egy kódszámot adni, s csak ezt a számot feltüntetni az egyes szolgáltatások mellett. Hogy melyik kódszám kit jelöl, ezt egy külön oldalon soroljuk fel.

A jegyzék legyen olyan formájú, hogy kényelmesen a telefon közelében lehessen tartani. Ha szükségünk van valamire, csak fel kell ütnünk a megfelelő helyen. (A füzet tartalmazhat rövid ismertetést a rendszer használatáról. Legyenek benne a találkozók időpontjai is.)

Tagtoborzás

Ragadjon meg minden lehetőséget a KÖR nyilvánosság előtti megismertetésére. A brosúrák, szórólapok vagy a névjegyzék (a középen található címlista nélkül) kitehetők a könyvtárak, közösségi művelődési házak, szociális intézmények, iskolák nyilvános hirdetőtábláira. Tetesse be a KÖR-t a helyi Aranyoldalakba, a helyi klubokat, egyesületeket felsoroló füzetkébe stb. A közösség működtessen KÖR-standot a helyi piacon, nagyobb eseményeken, kiállításokon. Kínáljon a KÖR-ben levásárolható utalványt karácsonyi ajándékként. Érdeklődje meg a helyi boltokban, hogy elfogadnák-e az érték egy bizonyos részét KÖR egységben. Nyerje meg a KÖR-nek helyi üzleteket, kisvállalkozásokat, szállítókat. És az ötletek sora szinte a végtelenségig folytatható.

Valószínűleg több helyi szervezet is érdeklődni fog. Elsősorban a következő szervezetek illetve szakmák képviselői szoktak jelentkezni: művelődési házak, szabadidős klubok, egészségügyi dolgozók és szolgáltatást igénybe vevők; helyi munkaközvetítők; munkanélkülieket segítő szakemberek; nyugdíjas szervezetek; egyházak; szociális intézmények; felnőttképzéssel foglalkozó szervezetek; a helyi önkormányzat; közösségfejlesztők; szociális munkások stb.

Forrás: http://aranymalinko.freeweb.hu/